U susret KRAF-u (I.): Antiratni film u vremenu rata

Ovogodišnji, sedamnaesti po redu KRAF (Kragujevački festival antiratnog, angažovanog i akademskog filma), usmeren je početkom i krajem ka bazičnoj, antiratnoj poruci oko koje je i nastao 2007. godine kao prvi autohtoni filmski festival grada koji neguje mirovnu poruku u duhu sećanja na oktobarsku tragediju u Šumaricama, tokom Drugog svetskog rata.

KRAF 17. otvara u utorak, 24. oktobra, 2023. od 19:00 u Domu omladine, premijera novog filma Milana Nikodijevića – „Zima jednog proleća“.

„Ovo je priča o poznatoj fotografiji i njenom autoru, o izazovima i strahovima, o cenzuri i autocenzuri u turbulentnom vremenu Praškog proleća i vojne intervencije SSSR 1968. u tadašnjoj Čehoslovačkoj. Svoje viđenje ovih događaja, sa distancom od pedeset godina, daju filmski autori koji su u to vreme studirali na FAMU u Pragu a kasnije, kada su počeli da realizuju svoja filmska ostvarenja u kinematografiji nekadašnje Jugoslavije svrstani su u “češku školu” koja je iznedrila neke od najznačajnijih filmova zemlje koja više ne postoji.

Predrag Pega Popović je poznati direktor fotografije, prvi diplomirani filmski snimatelj u nekadašnjoj Jugoslaviji, profesor i dekan na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu, čovek koji je snimio 26 igranih filmova. U vreme njegovog studiranja na prestižnom FAMU u Pragu, zajedno sa Goranom Markovićem, Srđanom Karanovićem, Lordanom Zafranovićem, Goranom Paskaljevićem i Rajkom Grlićem, koji učestvuju u ovom filmu, desilo se Praško proleće 1968, potom intervencija SSSR i pet zemalja Varšavskog pakta i, kao paradigmatični završetak, samospaljivanje Jana Palaha u januaru 1969. Pega Popović je jedan od retkih ljudi koji je fotografisao telo Jana Palaha u praškoj mrtvačnici. Te fotografije, kao veliku ekskluzivu, objavili su vodeći svetski magazini, među njima francuski Pari mač i italijanska Epoha. Ovaj film, u jednoj svojoj ravni, priča priču o tome kako je Popović uspeo da napravi te fotose u vreme kada su sovjetski tenkovi još bili na ulicama Praga (ili tu negde, iza ćoška) i kako je njegov profesor Milan Kundera doveo novinarku Pari mača kod njega i rekao joj: “Ako neko može da vam da to što vam treba, onda je to on!” Popović joj je dao fotografije ali joj je postavio i jedan, podosta, čudnan uslov – da ne bude potpisan kao autor. Taj podatak otvara nove nivoe ove priče.” (izvor: https://www.fcs.rs/filmovi/zima-jednog-proleca/).

Autor Milan Nikodijević, rođeni Kragujevčanin (1956.), diplomirao je produkciju na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu. Novinarstvom i filmskom kritikom bavi se od 1978. Objavljivao u mnogim dnevnim i nedeljnim listovima, književnoj periodici, na radio i TV stanicama. Dobitnik je više priznanja za medijsko stvaralaštvo. Producent, scenarista i reditelj dokumentarnih filmova „Zabranjeni bez zabrane“, „Šta hoće ti luđaci?“, „Doviđenja u sledećoj zasedi“, „Osvajanje slobode“, „Skupljač seoba“, „Plastična bomba“, „Mica i okolne priče“, „Karamazov – slike duše“, „Spokoj kraja“, „Zarobljeno vreme“ i dokumentarnih TV  serija „Slike duše“, „Posetilac“, „Rokopisac“, „Memento“. Autor knjiga: „Zabranjeni bez zabrane“, „Scenarija pisana levom ili desnom rukom“, „Slike duše“, „Od fajronta do svitanja“, „Dinko“. Bio je dugogodišnji direktor Festivala filmskog scenarija u Vrnjačkoj Banji. Profesor je u penziji Akademije umetnosti Univerziteta u Novom Sadu. Do sada je četiri puta gostovao na KRAF-u kao filmski autor, pokretač je inicijative za “Akademski program” KRAF-a i njen selektor četiri puta i treći dobitnik priznanja festivala za decentralizaciju filmske umetnosti.

Nakon projekcije filma, održaće se razgovor na temu značaja antiratne umetnosti u današnje vreme ratova.

POP Forum tim

Foto: “Zima jednog proleća” (izvor: https://www.fcs.rs/filmovi/zima-jednog-proleca/).

 

 

Izbornik