Po ugledu na moderne kampanje sličnog tipa, koje su u svetu realizovale organizacije za zaštitu i promociju ljudskih prava, humanitarne organizacije, kao i one koje se bave razvojem mira i tolerancije, NVO MillenniuM iz Kragujevca, uz podršku američkih organizacija ABA CELLI (Američka advokatska komora/American Bar Association) i USAID (Američka agencija za međunarodni razvoj), je koristeći multimedijalnu tehniku promocije, angažovala kragujevačke rock muzičare za svoju kampanju „Know Your Rights“ (Znaj svoja prava).
Ideja je bila da se suvoparna i za većinu mladih – nezanimljiva oblast promocije ljudskih prava i građanskog društva, spusti iz atmosfere slaboposećenih tribina i negledanih TV emisija, direktno „u masu“. Pored ostalih segmenta kampanje (magazin, medijska promocija, izložba dokumentarne fotografije, konkurs za kratku priču), rokenrol se učinio kao dobro sredstvo komunikacije, a radio programi, klupska atmosfera i besplatni rok koncert (u “Cinema” klubu na Međunarodni dan ljudskih prava 10. decembra, 2001.) kao kvalitetni kanali za prenošenje poruka o ljudskim pravima.
Poruka iz Deklaracije UN o ljudskim pravima, koja se simplifikovano svode na dve maksime – „Svi ljudi su jednaki“ i „Ljudska prava se stiču rođenjem“, bila je dobar izazov za kragujevački rock lobby, izabran na osnovu dosadašnjeg angažovanog autorskog rada. Mada se, mora se priznati, u početku našlo puno nedoumica kod samih učesnika, sadržanih u formi budućih pesama (autorske ili obrade, engleski ili srpski, alternative ili mainstream), kao i oko izbora teme kojom će predstaviti svoje viđenje ljudskih prava, na kraju, kada je priča oko produkcije bila gotova, kompletan producentski tim, uz prijatelje i saradnike bendova, koji su i stvarali i prvi preslušali materijal, došao je otprilike do istog zaključka. Odabranim bendovima je na neki način učešće u projektu postalo stvar prestiža, što se dalo zaključiti i po činjenici da se za vreme jednomesečnog snimanja i produkcije, odvijalo neformalno takmičenje ko će napraviti bolju pesmu. I šta je rezultat cele priče?
Prvi deo se odnosi na realnost da je u novembru mesecu, 2001. u Kragujevcu stvoren prvi muzički projekat na prostorima cele zemlje, koji se namenski bavi aktuelnim, gotovo trendovskim temama, u vidu promocije ljudskih prava. Druga strana medalje je da je nehotice, a možda i namerno, napravljena i šumadijska verzija legendarnog „Paket aranžmana“, ne toliko u muzičkom smislu, koliko u formi modela prezentacije. Pored toga, kako je ceo tiraž namenjen u promotivne svrhe, što znači da će se distribuirati velikom broju medija, klubova i organizacija u zemlji i inostranstvu, stvoren je pored primarnog cilja promocije ljudskih prava i kvalitetan model prezentovanja popularne kulture Kragujevca. Od tehničkih informacija, obavezno je napomenuti da je i produkcija ostala na lokalnim snagama, jer je kompletan materijal sniman i miksovan u studiju „Češnjak“ Saše Vujića, koji je ujedno i snimatelj i tonski producent, asistenti produkcije su bili Zoran Kostić iz „Metletvice“ i Max Butcher („Butcher Sound„), koji je ujedno uradio i kvalitetan dizajn uz pomoć fotografija Nebojše Radisavljevića Rausa, Zorana Petrovića i Gorana Veljkovića, dok je izvršnu produkciju potpisala NVO MillenniuM.
Izdanje otvara hitoidna pesma „Umesto osmeha“ grupe ČBS, „Šumadijskih Ramonsa“ i oficijelnog benda „Crvenih Đavola“, koja nakon kraće pauze, izazvane odlaskom pevača Rade u evropske tokove, ne samo što je napravila „transfer decenije“ dovođenjem Mikija iz Six Pack, nego što je novom koncepcijom najavila i najverovatnije budući hit-materijal i veliki povratak na proleće. U pomenutoj pesmi, koju su mnogi već overili kao hit, ČBS kažu: „… Dolazi po svoje reket što im pripada, jer oni pišu pravila i to se zove poredak…“ objašnjavajući na direktan način poeziju višegodinje tragedije, koja je mladom čoveku mogla samo da ostavi direktan očajni uzvik iz refrena: „… Želim samo jedno, pustite me da Ja budem Ja!“. U svojoj drugoj pesmi, sedmoj po redu na kompilaciji, ČBS efektno obrađuju poznati hit Bili Džoela „We didn’t start the fire“, koji se više nego aktuelno uklopio u celu priču. Igrajući se tempom pesme, od MTV-ovski raspevanog, uz gostujuće klavijature do klasične punk obrade sa praštećim, distorziranim gitarama, Laza je pevajući, uz podršku perfektnog ženskog vokala, ubacio u Džoelova nabrajanja „američkog sna“ i malo aktuelnih “mirođija” tipa „George Bush back again… Marin’s in Afganistan“.
ČBS “Umesto osmeha”
Mada je Propaganda 117 u svom kempovskom stilu, kao odgovor na zadatu temu u drugoj po redu i verovatno najzaraznijoj pesmi „Dobrodošla u naš grad“, parodirala sve živo, počev od Šantićeve Emine („Ispod mene stajaše Emina“), muzički „terajući šegu“ na bosanske sevdah bendove, odavno na ovim prostorima nije bilo pesme, koja je ovako dobro, kroz ljubavnu priču o ženi izbeglici iz Bosne, predstavila užas sa ex-YU prostora. Ne samo da stih „Pričala mi je kako je bilo, k’o u ludnici, raja „do jaja“, odjednom besne životinje, ratovi su ti, veli, kao trgovački putnici, kucaju na vrata samo bede i sirotinje“ jednostavno i surovo objašnjava sve, nego objašnjava i činjenicu zašto je Aca iz Propagande, veliki pesnik, koji ponovo dokazuje da prelazi okvire lokalnog atara. Još jedan hit, osma pesma sa albuma je i drugin Propagandin odgovor na „domaći zadatak“ u vidu koperfildovskog lajtmotiva „Gospodine, ja bih još“, koja samo najavljuje uspešan završetak godine za Propagandu i zagrevanje za promociju njihovog novog materijala, koji je nedavno završen.
Propaganda 117 “Dobrodošla u naš grad”
Kragujevačke i srpske pank legende, KBO! su pokazale sa „Zgubidanom“ i „What Can I Say“, da lokalna scena ma kako bila šarolika muzički, ne samo da može da se uklopi u bilo koju priču, nego i da po narudžbini bude hitmejker. Po mnogima, Vuja odavno nije napravio bolju stvar od „Zgubidana“, koji hipnotičkim ponavljanjem „Ja sam danima to studir’o, ja sam sve to sam isplanir’o… Da živim sam, da živim skoro svaki dan“ uz jednu, jedinu ključ-strofu „Majku, kuću, zemlju kašir’o, svoju kartu, pasoš vizir’o“, odslikava nacionalnu tragediju „odliva mozgova“, koja nažalost, još uvek traje.
KBO! “Zgubidan”
Blue Moods, prvorazredna funk atrakcija je u svom dobro poznatom stilu, predstavila na kompilaciji jednu svoju staru pesmu „Ordinary World“, koju je napisao bivši saksofonista Damir (i on je otišao u Kanadu), a otpevao gitarista Dule i koja se savršeno uklapa u celu priču „Just a ordinary world, just a ordinary life, and I can’t standing“. Međutim, svoje prave muskule nespornih klupskih zvezdi, Blue Moods dokazuju dostojnom obradom starog borca za ljudska prava Boba Marlija i njegove pesme „Exodus“. Jedina nedoumica je oko toga, kako priznati da su to uradili bolje od beogradskih Eyesburn, a da to ne zvuči lokalpatriotski prepotentno, mada je u suštini istina.
Hardkor promoteri Thimble, kao bend koji u svom redovnom repertoaru ima stalne pesme o temi ove kompilacije, nije trebao mnogo da se prilagođava, a zahvaljujući standardnim pesmama na engleskom jeziku, doprineo je da kompilacija „Know Your Rights“ zaista zvuči svetski i u lingvističkom smislu, jer je od trinaest pesama, čak osam na engleskom. I dok pesma „Everything is all right“ donosi jedan standardan zvuk na koji nas je Thimble navikao, u bukvalno rečeno hitu, koga se ne bi postidela bilo koja strana HC grupa, pesmi „Say“, ovaj bend dokazuje da su sazreli za svoj davni san (što su istakli i u tekstu na omotu), da objave nešto za strano tržište.
Thimble “Say”: https://www.youtube.com/watch?v=yd3jqjshLKI
Mada su na kompilaciju ušli kao gosti, jer je pomenutih pet bendova imalo zadatak da uradi po dve pesme, Dismissed su se sami nametnuli kao logičan šesti po redu bend, jer su već urađene na njihovom prvom albumu, numere „Amnesty National“ i „Beaten Bastard“ prosto morale da budu na ovoj kompilaciji. Svako ko je preživeo pakao devedesetih, znaće o čemu se radi.
Album zatvara “bendeidovski” himnična „Zemlja se okreće“, nastala iz potrebe da se svi akteri čuju i vide na jednom mestu. Zbog žurbe oko produkcijskih rokova, prvu varijantu, obradu The Beatles zamenila je stara, nesnimljena Propagandina pesma, koju su pored autora kompilacije, hladno mogli da pevaju u vikinško-irskom refrenu i partizani ’45.g. i DOS 2000.g.
Know Your Rights Band “Zemlja se okreće”: https://www.youtube.com/watch?v=CcrGnw0PWfs
Jednostavno, na albumu, pravljenom za svaki ukus (urbani, naravno), od trinaest pesama ima trinaest hitova, a kragujevačka rok scena je definitivno sazrela da nakon svog „paket aranžmana“, pogleda bez trunke indiferentnosti i lažnog kompleksa, bilo koju publiku u zemlji i regionu.
POP Forum tim
Foto (POP Forum): Logo kampanje i grupna slika učesnika