POP FELJTON VI.

Uticaj Zapadne kulture i medija na razvoj popularne muzike u Kragujevcu (1950 – 1970.) – šesti deo

Deo peti: https://popforum.rs/pop-feljton-v/

Kako se učio džez?

Ljuba Milić, jedan od prvih kragujevačkih džezera nastavlja svoju ispovest o nastanku džeza na ovim prostorima u kojoj nam objašnjava kako se opredelio za svoj instrument: 

“U vezi tih emisija o džezu koje smo slušali na radiju, to mi je važno da vam kažem, što sam zbog jedne pesme koju sam tamo čuo, kasnije kupio, upisao i počeo da sviram trombon. Slušali smo i bila je jedna pesma koja se zvala “Stars Fell On Alabama” (“Zvezde padaju na Alabamu”) i svirao je Džek Tigarden i to je zvučalo kao na violini, prelepo. Trombon jeste veliki instrument, ali ume da bude jako nežan i suptilan. Rekao sam “Ljudi, šta je ovo! E, ovo ću ja da sviram!”. Posle sam izmolio moje da mi kupe trombon na kredit i po dolasku u Beograd, upisao sam pored fakulteta i muzičku školu da bih naučio da ga sviram.”

Na osnovu ovog narativa, može se sagledati još jedan dodatni impakt radija na razvoj kragujevačke džez scene, a koji je sagledan i u profesionalnom opredeljenju, čak i izboru muzičkog instrumenta. Zoran Raković, trubač “Sedam mladih” u razgovoru takođe argumentuje uticaj radio emisija na sopstveni profesionalni razvoj:

“Ako pričamo o džezu i Kragujevcu ranih pedesetih godina, moram da pođem iz ličnog ugla, da bih predstavio kako sam ja to doživeo i kako sam se uključio u sve to.

Voleo sam muziku još kao dete i kad su me upisali u Učiteljsku školu počeo sam da sviram violinu, nije bilo para za nešto skuplje. I normalno, slušao sam Hari Džemsa, Armstronga, američku dobru muziku koja se noću, zbog vremenske razlike od šest sati, na kratkim talasima, kod izvesnog Goše Škrbića* u bioskopu gde je danas “podrumče”, u “Zastavi”.

Skupljali smo se noću, “Pivarci”** – Kikere, Zeka, Desko, đaci muzičke škole i Ljuba Milić iz Gimnazije i mi smo slušali noću sa još nekolicinom drugara, slušali smo Vilis Konovera i njegov “Jazz Hour”.

Danas je to mlađima teško da shvate, jer kratkotalasna emisija ide, pa se gubi, danas su druge tehnike. Mi smo slušali i upijali to malo zapadne muzike i normalno pokušavali da je sviramo i – svirali. 

Ja sam voleći tu muziku, pozajmljivao iz kabineta Muzičke škole trubu, donosio je kući i vežbao. I naravno, svirao sam ono što sam voleo. A to je muzika koja je ličila na Armstronga, na Hari Džemsa, na ono što sam noću slušao na “satovima muzike” Vilis Konovera. I dan-danas sam zaljubljenik toga i čitav život sam najbolje to svirao.” – objašnjava Raković.

Narativi kragujevačkih, kasnije i jugoslovenskih džez – pionira, predstavljaju i nešto što bismo mogli nazvati formiranjem prve supkulturne grupe nastale u Kragujevcu, koja se formirala oko fanova džez emisije Vilisa Konovera sa radija. Za razliku od kasnijeg rokenrola, koji je, kao i svuda po Jugoslaviji i u Kragujevcu imao mnogo masovniju publiku, džez je na neki način bio gajen sa svojevrsnom crtom elitističkog odnosa prema kulturi.

Ljuba Milić napominje da se na koncertima u “Zastavinom podrumčetu” okupljao “intelektualniji deo publike, koji je slušao i voleo džez muziku”, a Zoran Raković metaforično poredi posetu prvih džez koncerata i ostalih muzičkih koncerata u zgradi “Sokolane” u Kragujevcu, koji su se istovremeno održavali:

“Mi, kao klinci, svirali smo u donjoj sali džez, koji je pratilo petnaestak – dvadesetoro ljudi u vrh glave, naših prijatelja i vršnjaka. A gore je svirao Steva Cvetković sa nadimkom “Steva Havajac”, ratni vojni invalid sa Sremskog fronta koji je doneo odnekud havajsku gitaru koju je znao da svira i svirao je lepe, srceparajuće melodije italijanskog prizvuka koje je mnogo naroda volelo da sluša i imao je zaista veliku konzumnu grupu. Mi smo bili generacijski povezani džezom i mada se i pre rata u Kragujevcu svirao, mi smo bili prva poratna generacija koja se usudila da svira džez, zapadnu muziku”.

 

Pojašnjenja:

*Direktor bioskopa “Zastava” i upravnik kafane “Zastavino podrumče” pored stare upravne zgrade fabrike “Zastava” u Kragujevcu, gde su se okupljali prvi lokalni džezeri

**U lokalnom žargonu, tako su nazivani mladići koji su živeli u kragujevačkom naselju “Pivara”.

 

Foto (POP Forum arhiva): Naslovna (s leva na desno: Ljuba Milić, Milutin Vasović, Jovan Radovanović, Zarija Raković), Foto 1 (Ljuba Milić – krajnje levo i Zarija Raković – krajnje desno na prvim svirkama u Kragujevcu), Foto 2 (Ljuba Milić levo i Zarija Raković desno, sviraju u bioskopu “Pionir” u Kragujevcu, pedesetih godina prošlog veka), Foto 3 (Prvi kragujevački džezeri u donjoj sali “Sokolane”, Zarija Raković svira trubu ispod republičkog grba)

 

POP Forum tim

Nastavak: https://popforum.rs/pop-feljton-vii/

 

 

 

 

Izbornik