POP FELJTON IX.

Uticaj Zapadne kulture i medija na razvoj popularne muzike u Kragujevcu (1950 – 1970.) – deveti deo

Deo osam: https://popforum.rs/pop-feljton-viii/

“Piratske radio stanice”

I na formiranje sledeće, logične i sukcesivne scene popularne muzike u Kragujevcu, emanirane u rokenrol muzici šezdesetih godina, zapadne radio emisije su imale presudnu ulogu. Pre svih Radio Luksemburg ili “Radio Lux” kako su ga zvali kragujevački muzičari. U daljoj opservaciji ovog fenomena u okviru kragujevačke studije slučaja, bitno je istaknuti i profil ove radio-stanice. Jer, za razliku od državnog radija poput “Glasa Amerike”, Radio Luksemburg je bio tzv. “piratska radio stanica”. U čemu je bila njihova razlika u odnosu na strukturu vlasništva?

Foto 1: Piratska radio stanica.

Šuker navodi da su “piratske radio stanice” stvorili nelicencirani emiteri kao alternativu zvanično odobrenim, komercijalnim radio programima. Međutim, “pirati” formatiraju svoje stanice na istoj vrsti popularne muzike poput komercijalnih radio stanica i vrlo retko prate muziku van glavnih pop i rok stilova. Glavni izuzetak je bio 1960. godine kada su britanski “pirati” koristili nedostatak BBC-eve pažnje ka pop i rok muzici.

Na svom vrhuncu, u periodu od 1964. do 1968. godine, bilo je aktivno samo britanskih – 21 “piratskih radija”. Ova vrsta radija je osim dobre muzike bila poznata i po inovativnim programima i najpoznatijim DJ – evima tog doba – Keni Everetu i Džoniju Pilu. (Shuker 2002: 244 – 245.).

Foto 2: Džoni Pil u studiju B, Radio Luksemburga.

O tome govori i Janković, naglašavajući bržu reakciju radija u odnosu na televiziju, ali i “pirata” u odnosu na mainstream radio:

“Mediji su oprezno reagovali na novonastalo stanje u muzici. Iako je postojalo nekoliko značajnih, pro-pop orijentisanih emisija, tek na dan nove godine 1964. godine, Bi-Bi-Si počinje sa emitovanjem Top of the Pops, emisije koja je licencirana u 90 zemalja i koja je povukla za sobom čitavu industriju koja se razvijala uporedo sa tehnološkim napretkom (muzičke kasete, ploče, kompakt diskovi, dvd, PC igre, magazini, i nagrade) radio je reagovao brže, ali pop muziku su uglavnom podržavale tzv. piratske stanice (Radio Karolina, Radio Luksemburg), dok je na Bi-Bi-Siju pop muzika „institucionalizovana“ tek 1967, čak godinu dana pošto je u Karnabi stritu oficijelno proglašen Swinging London”. (Janković 2011: 166 – 167)

Foto 3: DJ Keni Everet.

Mada je Radio Luksemburg bio “piratski radio”, on je na istovetan način poput “Glasa Amerike” vršio “vesternizaciju”, proces o kome je već rečeno u studiji i koji ovde dobija puno značaja, jer su lideri ranog rokenrol uticaja u Jugoslaviji, a s tim i u Kragujevcu, upravo bili britanski Bitlsi.

Radina Vučetić, putem analize pisanja prvog pop – magazina na ovim prostorima “Džuboksa” (Vučetić 2009: 309), predstavlja da je Radio Luksemburg, za razliku od drugih istočnoevropskih zemalja, bio jako popularan i da je program na engleskom, sa oko čak sto emisija nedeljno, bio upravo najpopularniji u Jugoslaviji, na osnovu izveštaja.

Foto 4: Radio Luksemburg.

Direktan uticaj Radio Luksemburga, evidentiraju u svojim svedočenjima i direktni akteri rane kragujevačke rok scene.

Edvard Savić – Edi, čovek koji je prvi svirao rokenrol na električnoj gitari u Kragujevcu je kratko potvrdio: „Slušaš radio „Lux**“, onda odeš na igranku i to sviraš. To je za mene bio pravi rokenrol, sviram „Tuti Frutti“, a oni se prevrću oko glave po sali. Ovo danas je više neka pop muzika“. (Paunović 2002: 99)

Foto 5: Edi Savić (levo) na nastupu u kragujevačkom “Pioniru”.

Kragujevački muzičar Hasan Hasanović, koji je svirao u rok grupama Senke i Golden sound, takođe svoju muzičku karijeru vezuje direktno za radio. Otac mu je bio prvoborac i posle rata je dobio radio marke „Tesla“, u to vreme tehnološko čudo. Kako je to bio jedini radio na Pivari u to vreme, komšije su se okupljale da slušaju utakmice, a Hasanu je on poslužio kao prvi kontakt sa rokenrolom… (Id: 155)

 

Foto 6: Golden sound: Hasan (levo) i Guta (u sredini).

POP Forum tim

Nastavak: https://popforum.rs/pop-feljton-x/

Pojašnjenja:

* Skraćenica od izraza „disko – džokeji“, koja je upravo nastala na radiju i podrazumevala voditelje koji samostalno biraju i puštaju muziku.

** Žargonski naziv za Radio Luksemburg.

Izvori:

  1. Shuker Roy (2002). Popular Music: The Key Concepts — 2nd ed., Routledge Taylor & Francis Group London and New York.
  1. Janković s. Aleksandar (2011). Dug i krivudav put: Bitlsi kao kulturni artefakt – drugo izdanje, Beograd, “Red Box”.
  1. Vučetić Radina (2009.), Amerikanizacija u jugoslovenskoj popularnoj kulturi ’60-ih, Filozofski fakultet, Beograd (doktorska disertacija).
  1. Paunović Vladimir (2002). Vrele šezdesete: KG urbana hronika No 1. (1950 – 1970), Kragujevac, NVO “MillenniuM”.

Foto: Naslovna (Izvor: www.youtube.com/watch?v=KUUciXgdkjs),

Foto 1. (Izvor: https://www.wikiwand.com/en/Pirate_radio),

Foto 2. i 3. (Izvor: https://www.youtube.com/watch?v=NkUNEh-gWgs),

Foto 4. (Izvor: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/9/9d/Kenny_Everett.jpg),

Foto 5. i 6. (POP Forum arhiva).

 

 

 

Izbornik