Kako se informišu mladi u Srbiji

Informiše se svakodnevno, najčešće putem društvenih mreža, a pre svega putem Instagrama. Smatra da u medijima nema dovoljno sadržaja za mlade, a vrlo je rad da se uključi u rad medija kako bi takvih sadržaja bilo više. Ovako prema istraživanju koje je, tokom septembra i oktobra 2020. godine, sprovelo Poslovno udruženje asocijacije lokalnih i nezavisnih medija „Lokal pres“, izgleda čitalački profil prosečne mlade osobe u Srbiji.

U anketi „Lokal presa“ učestvovalo je 640 mladih iz 52 grada i opština u Srbiji. Većina ispitanika (52,5%) odgovorila je da se putem medija informiše svakodnevno. Nekoliko puta nedeljno se putem medija informiše 28,6 odsto anketiranih.

Da je internet svet mladih pokazuju odgovori na pitanje koji tip medija najčešće koriste za svoje informisanje. Čak 91,8% mladih je odgovorilo društvene mreže (53,3%) i onlajn medije (38,5%).

Zanimljivo je da elektronski mediji i veliki ekrani ne plene pažnju mladih. Radio i televizijske programe prati tek 6,7% ispitanika, dok su štampani mediji potpuno zaboravljeni, jer njih prema rezultatima ankete prati tek 1 odsto ispitanika.

Najčešće korišćena mreža za informisanje mladih u 2020. godini je Instagram. Čak 71,4% ispitanika koristi ovu mrežu za svoje informisanje. Potom sledi Twiter sa 14 odsto, zatim Facebook koji za informisanje koristi 11,4 odsto mladih, dok ostale društvene mreže (Reddit, Snapchat, TikTok…) kao sredstvo za dobijanje informacija upotrebljava 3,2 odsto učesnika ankete.

Iako se informišu gotovo svakodnevno, većina mladih smatra da u medijima nema dovoljno sadržaja namenjenih njihovoj ciljnoj grupi i njihovim interesovanjima. Čak 66,7 odsto anketiranih, odgovorilo je odrično na pitanje da li u medijima ima dovoljno sadržaja za mlade.

Ohrabruje ipak činjenica da je većina anketiranih (52,7%) lično spremna da se angažuje kako bi se ta situacija popravila. Medijima su davali i konkretne predloge kako bi mogli da poboljšaju sadržaj i približe se mladoj publici (angažovanjem mladih saradnika, redovnim anketiranjem mladih čitalaca, organizovanjem radionica ili tribina, promovisanjem mladih aktivista, reklamiranjem sadržaja kroz platforme koje mladi koriste…).

Teme koje mlade u Srbiji najviše zanimaju su putovanja. Za priče o putovanjima zainteresovano je 58% mladih. Na drugom mestu su teme vezane za školu i studiranje, koje interesuju 52,7% mladih. Svaki treći anketirani prati kulturna dešavanja (38,9%) i zanimljivosti iz oblasti nauke (32%), a svaki četvrti priče običnih mladih ljudi (25,8%).

Interesantan je i podatak, da mlade koji su učestvovali u anketi najmanje interesuju teme iz života poznatih. Tek svaki deseti anketirani zaniteresovan je za ovakve medijske sadržaje.

Kada su u pitanju medijski sadržaji, anketa „Lokal presa“ pokazala je veoma zanimljiv podatak da mlade najviše zanimaju tekstovi. Čak 45% anketiranih opredelilo se za tekstualnu formu medijskih sadržaja. Video sadrržaje je kao omiljene navelo 30,6% anketiranih, dok je fotografije na prvo mesto stavilo 22,1%. Mladih kojima su audio sadržaji omiljeni, pokazuju rezulati ankete, ima najmanje – tek 2,3%.

POP Forum tim

Foto: (www.pixabay.com: Gerd Altmann – social networks)

Izbornik