(Hronika rok muzike Kragujevca 1970 – 2010. deo 10.)
Beogradski klub “Prostor”. Nekadašnji bioskop. Ekipa iz studija “Akademija” ga je preuzela da radi i ja se sa njima lako dogovorim da napravimo koncert kragujevačke scene, radi promocije. Srećna okolnost je i što sam tad radio TVK9, a Soni, mada je po vokaciji voleo narodnjake, podržavao je svaku ideju ovakvog tipa, jer je valjda imao dobar osećaj.
Stojim pored Leše i čekamo da krene sledeći bend.
Pojavi se Krcko go do pasa, uze mikrofon i dok su se Kita i ostali nameštali, on poče da zabavlja publiku.
- “Ovu mi je tetovažu radio Mojsa!” – krenu da pokazuje tatue po telu i da se uvija kao da igra – “I ovu mi je uradio Mojsa!” – nastavi. A onda poče da peva da bi isprobao ton na mikrofonu:
- “Danke Dojčland, hvala vam za sve, Danke Dojčland, ne znam riječi sve…..!”
Ova njegova urnebesna imitacija zasmeja celu publiku.
A onda je bend počeo da melje…
- “Ko su ti ovi? Baš su dobri!” – upita me Leša, jedan od vlasnika “Akademije”.
- “Johanbeen!” – rekoh, ne bez ponosa, što se iskusnom beogradskom producentu dopada naš bend…
Jedan od kragujevačkih bendova srednje, tzv. “četvrte” generacije, koji je skretao pažnju na sebe, muzikom, nastupom, imenom, karijerom, bez sumnje je – Johanbeen.
Sagu o njima, naslova “Conte Johanbeen”, ispričaće dva bazična člana benda – Krcko i Fric. Pa da počnemo…:
“U belom kaftanu krvavog naličja, gegavim hodom surferskim, u rano jutro četrnaestog dana prolećnog meseca aprila 1991. godine, u prekrivenu kolonadu što spajaše gluvu sobu sa mix centrom studija koji se tada još uvek zvao „Male Pčelice Prod.“, a koji će po preseljenju u centar Kragujevca dobiti danas svima dobro poznato ime “Češnjak”, stupi jedna od harizmatičnijih faca svih vremena, osnivač i idejni tvorac Johanbeena, legenda Erdoglije, Kitanić Saša zvani Kita.
Sve u studiju bilo je pripremljeno da ne može bolje i moglo je odmah da se krene sa snimanjem prvog albuma Johanbeena, koji će biti nazvan “Veoma čudan naziv?”. Materijal je bio navežban, bilo je spremljeno 20 pesama nepatvorenog total noise-a a la 7 minutes of Nausea, Anal Cunt, Napalm Death i donekle Stench of Corpse.
Album je snimljen i smiksan za dan. Johanbeen je tada, pored Kite, činio još samo jedan član, Tana, Tanasković Milan inače, ex – bubnjar punk benda P.O.K. (Pobesneli Otvarači Konzervi). Tana će odlupati bubnjeve, Kita će odsvirati gitare i bas i odrati vokale, napisati sve tekstove, te odraditi i omot albuma i ubrzo ga samoizdati za izdavački stan “Siphilis Tapes”.
Za ovekovečenu produkciju biće zaaslužan Saša Vujić poznatiji kao Vuja KBO!. Život benda i ovog producenta, od tada biće neraskidivo uvezani, jer će Johanbeen sve svoje albume snimati upravo u Vujinom studiju. Kao hitovi, sa albuma koji će se pojaviti isključivo na kaseti, opušteno se mogu izdvojiti “Bubašvaba”, “Veseli mladić”, “AIDS Go Home” i “Šampon Protiv Peruti”.” – pričaju oni o prvom albumu.
Foto 01: Prvi album Johanbeena.
Krcko i Fric nastavljaju dalje sagu:
“Nedugo po izlasku albuma, ostvariće se prvi kontakti sa fanovima. Najozbiljnije reakcije doći će, između ostalog, iz Lučana, a bilo je i poziva za nastup u Sloveniju. Ali, kada je postalo jasno da su “svrake” ljudima “popile” i poslednju mrvicu pameti i da do bratoubilačkog rata imanentno dolazi, od planiranja tih svirki se odustalo. Neće mnogo proći, a Tana će odlučiti da napusti bend, uvidevši da ima prečih stvari u životu od krljanja na probama i nenastupanja po koncertima.
Većinu 1992. godine, Kita će provesti u traženju novog bubnjara koji bi mogao odgovoriti uspostavljenim standardima, ali će istovremeno biti u potrazi za nekim drugim i drugačijim “indijancima” koji bi muziku, prvenstveno doživljavali kao jedan okvir za sadržajnije zezanje, kao kontekst za druženje sa sličnima. Uvek će Kita, od sebe i drugih, očekivati da se pruži ono najbolje, ali tako, da sebe pritom ne treba preozbiljno shvatati.
Paralelna ideja je bila, da se traži neki novi zvuk, bez živih bubnjeva i da se pokuša sa programiranjem ritmova. Uz pomoć ortaka Dese (Drama), koji će ritmove uraditi na klavijaturi, Kita snima dve nove pesme, “Real You” i “Minja Rap”. Sviđa mu se rezultat i Johanbeen definitivno nikad više neće imati bubnjara. Istodobno, dobija dojavu da ritam – mašinu prodaje, tadašnji basista beogradskog streetpunk benda Šaht i ritam mašina Alesis HR-16b, ubrzo će se naći na Kitinom radnom stolu. Način, na koji on bude kreirao matre, za buduće bengere Johanbeena biće krajnje idiosinkratičan, što će bendu dati jedan nesvakidašnji kvalitet.” – govore oni o početnim muzičkim eksperimentima benda.
Krcko i Fric pričaju u nastavku i o nastanku drugog albuma benda, kao i personalnim promenama, koje će obeležiti Johanbeen:
“Mnogo puta, moglo se čuti da je 1993. bila jedna od najbitnijih godina za muziku u svetskim okvirima. Bezbroj nenadjebivih albuma izaći će te godine. Nju će Kita dočekati nikad spremiji i za leto te godine pripremalo se novo snimanje u “Češnjaku”. Kreativno gledajući, napravljen je abnormalni zaokret, onakav kakav malo njih može da napravi, a da pritom “ne slomi vrat”. Iz total noisea, otišlo se u noise alternativu, novi materijal, ni izdaleka nije podsećao na prethodni. U bend je došao novi član, Kitin kolega sa fakulteta, gitarista Nemo, službeno Nemanja Obradović, koji će svojim solo gitarama doneti neverovatno osveženje i ostaviti neizbrisiv trag u zvuku Johanbeena.
Za snimanje drugog albuma, bilo je pripremljeno 13 pesama. Album će ponovo kompletno biti snimljen i smiksan za dan, 6. juna 1993. Ali sve što mu je promaklo da uradi na prvom, Kita će uspeti da nadoknadi na ovom, koji će pod nazivom “Sam u borbi protiv dosade” ponovo izaći samo na kaseti za “Siphilis Tapes”. Ne samo da će ovoga puta, uspeti da dobije krajnje autentičan i originalan album, gde je sve sam benger do bengera, nego postoje čak i neke opskurne teze da je uspeo da napravi najbolji album svih vremena kragujevačke underground scene. Album je razume se producirao Vuja, Nemo je odsvirao soliće, a Kita je uz programiranu ritam mašinu odsvirao bas, ritam gitare i otpevao sve vokale. Svi tekstovi su opet bili Kitini. Album nema jednu lošu sekundu, a kao najveća ostvarenja ipak se najčešće izdvajaju “Govno od Šminkera”, “Ratni crv”, “Who?” i “Klošar u duši”. U “Who?”, Nemo će spržiti takav solo, kakav do tada nije viđen na našim “stadionima”. – tvrde oni.
Foto 02: Album “Sam u borbi protiv dosade”.
Fric i Krcko se sećaju i svog dolaska u Johanbeen:
“Lirika je, brutalna rock poezija i tu su neki od Kitinih najboljih tekstova. “Sam u borbi protiv dosade” je, po svemu, jedna unikatna tvorevina daleko ispred svog vremena, tako da se i ništa slično, ni pre, ni posle nije pojavilo, a pitanje je i da li će. Ovaj album je krucijalan za razumevanje Johanbeena i u mnogome će odrediti dalji put kojim će bend ići. Par dana, nakon izlaska albuma, u Kitinu sobu ulazi novi lik u ovoj priči, drug iz ranih tinejdžerskih dana iz naselja, svima poznat kao Krcko. Zajedno preslušavaju dugo iščekivani album i oduševljavaju se do besvesti. Kita je Krcka već ranije zvao u bend, jer mu je bio neophodan jedan vrhunski vokal, gde se Krcko ispričavao obavezama, ali ostajući u loop-u. Međutim, kada je čuo ovaj kvalitet, prioireti su morali biti preraspoređeni i od tada je za Krcka postojao samo jedan – Johanbeen.”
Foto 03: Lolinac (levo) i Krcko (desno), Erdoglija, 1993.
A kako se Fric našao u Johanbeenu? Evo, šta o tome govore:
“Odmah je krenula priprema novog albuma, vremena se nije imalo za gubljenje. Brzo će se navežbati 12 novih pesama, koje tipično, jako malo imaju veze sa prehodnim materijalom. Ministry su izbacili “New World Order” i to se može naslutiti u novom zvuku benda, naročito kada je reč o distorziji na vokalu. Slušali su se i Butthole Surfers, Nirvana, EMF, Beastie Boys, Motorhead i Nine Inch Nails.
Tri meseca jedva da će proći, a Johanbeen će u “Češnjaku” snimati svoj sledeći album, „What Seems to be Gentlemen„, nazvan po Kitinoj omiljenoj knjizi iz tog perioda. Ovoga puta u dva dana, 30.septembra i 1.oktobra snimljeno je 12 pesama. Produkcija i mix Vuja KBO! i Johanbeen. Gitare su brutalnije, na većini vokala je distorzija, sve je žešće i industrial se “oseća u vazduhu”. Nemo će solažice ponovo spržiti do ugljenisanosti, Krcko skoro sve vokale izdistorzirati, a kao neprikosnoveni hit sa ovog albuma, izdvojiće se „Sperm„, za koji nije rađen spot.
Kako se, ovoga puta sa albumom svakako htelo postići nešto više, album će ponovo izaći samo na kaseti za “Siphilis Tapes”. Na albumu gostuje Kitin ortak i kantautor, Miloš Mrvić sa svojom pesmom „Sažaljevanje sebe“. Na Krckovu inicijativu, ponovo je snimljena stvar sa prvog albuma “AIDS Go Home”, koju on smatra himnom Johanbeena, inače prva stvar koju je Johanbeen napravio. Većina Kitinih tekstova, ovoga puta biće na engleskom. Ali kao nesumnjivi benger koji nije ni izbliza dobio zadovoljenje svog genija je traka “Day OK”, koja je po nekim anketama možda i najbolja Johanbeenova stvar ikada.
Više se probalo, više družilo, više bilo u bendu, kasete se slale raznim izdavačima, kontakti se uspostavljali, razemenjivala se iskustva, i na jednu Jonahbeenovu kasetu, nakon probe death methal benda Dead Jokera, kod giratriste tog benda Marka Šujice, naleteće jedan bitniji lik u celoj priči, basista Fric. Znate, kad čujete nešto najbolje na svetu ikada. Tako je Fric doživeo Johanbeen i istog trenutka poželeo da upozna legendu koja stoji iza svega toga. Do sudbonosnog susreta doći će negde u gradu, ne zna se tačno gde, kasno uveče. Kita je tražio basistu, a dobiće basistu koji otkida na to što bend radi i koji baš želi da bude deo toga.
Kada je, još nekoliko dana kasnije, na nezvaničnoj audiciji praktično u originalu odsvirao ceo prvi “Primus”, jasno je bilo da je primljen. Iako je Dead Joker bio i ostao tehnički zahtevan bend, naročito po pitanju tekstova, Fric je pičovao nešto za nijansu progresivnije, pa je Johanbeen bio logičan izbor.” – objašnjavaju oni.
Foto 04: Johanbeen Atomicus.
Dalja Conte Johanbeen saga, po njima ide ovako:
“Nema se vremana za gubljenje, nova postava uvežbava stari materijal i paralelno se radi na novom. Taman kad se pripremalo snimanje, Krcku se gubi svaki trag i glas i koliko god pokušavao da dođe do njega, Kita neće uspeti. Nemanja će otići u vojsku, tako da će album zapravo snimati samo Kita i Fric. Napravljeno je 11 novih pesama, koje će od 21 – 23. decembra iste godine, biti snimljene u “Češnjaku” uz Vujinu produkciju, koji je uskočio i na par solića.
Prve pesme i tekstove uradio je Fric, ali razume se Kita je i ovoga puta izdominirao. Ime albuma biće „Chaossex in Monkey Division„, koji neočekivano ponovo izlazi za “Siphilis Tapes”. Zvuk bi se mogao opisati kao alt – industrial, a kao suvereni hitovi izdvojiće se „Mode Lio“ i „Mash Potato„. Na albumu će se naći i obrada čuvenog hita KBO! „Kragujevac“. Nakon malog omaža Bukovskom na “Sam u Borbi” i “What Seems”, na ovom albumu upotrebljen je deo iz “J. Alfred Prufrocka”, T.S.Eliota, što niko nikada neće skužiti.
Kita će Krcku konačno uspeti da uđe u trag, gde će se ispostaviti, da je sve vreme lumpovao u jednoj kafani u okolini Batočine i zato je bilo tako teško locirati ga. Krcko bez problema nadoknađuje propušteno gradivo, da bi sva trojica složno krenula sa punim frontalnim promovisanjem albuma na svim nivoima. Između ostalog, Kita i Fric vozom odlaze, na kasno večernje radijsko gostovanje u Kruševac, kod rock novinara Ivana St. Rizingera. Brutalna zima je već uveliko bila tu, pa će Toki i Cfri do svitanja utočište naći, smrzavajući se u jednom od kruševačkih kafića. Sa svoje strane, Krcko stopom ide na radijsko gostovanje u Paraćin, kod punk novinara Slobodana Kotalijića Buzde, da bi sa druženjem posle emisije nastavili do zore na jednoj headbangerskoj punk žurci. Samo će totalni ludaci, provesti dva dana kočanjeći se po ledenim kupeima i stranputicama, dok neki ludaci imaju više sreće, samo da bi ispoštovao poziv za jedan sat gostovanja na nekom radiju. Tada je Fric položio jako važan test, pokazavši da je za Johanbeen spreman, da ide ne samo do Kruševca ili Paraćina, nego do samog kraja, pa i dalje ako bude trebalo.
Počinju svakodnevne probe, zajedno se izlazi i to prerasta u prijateljstvo. Tih dana, u gradu se ime benda moglo čuti sa raznih strana. Iako je novi album već bio tu, rulja još uvek u dovoljnoj meri nije bila stigla da isfura ni prethodni, pa je njegove aktuelnosti još uvek bilo u izvesnoj meri. Sa svežim izdanjima, ide se u jedno toplo gostovanje TV rock emisiji kod autora i voditelja Vlade Paunovića, na TV K9. U BG-u će doći do susreta sa rock novinarom Branimirom Loknerom, koji je bio zainteresovan da čuje bend.
Kita će ostvariti nove kontakte, dati intervjue za par magazina i fanzina, ali najvrednija stvar iz ovog perioda je konačno formiranje srži benda, celine na koju će se prvenstveno misliti kad se kaže Johanbeen. Sve je sadržajnije i smislenije, sva trojica su odgovorniji i ozbljniji. Orgijaju i tetoviraju se uz Therapy?, Faith No More, Entombed, Mordred, Nudeswirl. Izlazi se i kapiraju se neke nove fore. Sve to deluje jako primamljivo i uzbuđujuće. Iskustva bivaju sve lepša i neverovatnija, pa se odlučuje, da se sa eksperimentisanjem nastavi. Ali ono lagano, nevezano…
Foto 05: Johanbeen u akciji.
Johanbeen dvojac, dalje priča o prvim live nastupima:
“Početkom 1994. sa radom počinje klub “Zid”, prostor na Mašinskom fakultetu, podrum sa bekstejdžom od 100 kvadrata, koji je imao ulaz spolja. Prvi bend koji će tu nastupati biće ni manje ni više nego – Johanbeen. Još uvek ni bine nije bilo, a Jonahbeen će imati svoj prvi koncert, jer vremena za gubljenje nije se imalo.
Tog 6. marta 1994. godine, Johanbeen će svoj prvi nastup odraditi kao solidificirani trio: gitara, bas, vokal i ritam mašina. Nema se često prilika gledati uživo bend, koji umesto bubnjara ima neko “govance” sa prekidačem. Svirao se materijal sa svih albuma, ali su “Sperm” i “Mode Lio” verovatno najviše krcale. Deo tog koncerta zabeležiće kamere TV K9 za potrebe pomenute rock emisije. Ne gleda se svaki dan prvi koncert Johanbeena.
Samo tri dana kasnije, bend će imati sledeći nastup. Johanbeen je trebalo da svira u SKC -u u BG – u. Ali Mala scena. Indoor. Prava klupska svirka. Biće sigurno “do jaja”. Idemo. Na svirku u BG uzbuđeni stižu, u SKC-u nemaju pojma ko su i prvi put čuju da iko svira večeras. No, svakoj diskomunikaciji može se ući u listing i ispostavlja se da Johanbeen ipak nastupa. Na kraju će to biti jedan sjajan koncert. Za malobrojnu ali nepripremljenu publiku, Johanbeen će u početku zvučati praktično neslušljivo, ali kada su se uši konačno privikle na novi “saund” i kada se od buke potpuno ogluvelo, atmosfera se iz korena promenila i bend je sa svirke ispraćen ovacijama, čak je konobar iz SKC-a, koji je morao da odsluša celu svirku, izjavio je da u životu “nije video gori bend”…
Sledećeg meseca, još jedna svirka u “Zidu”. Ovoga puta, kao gosti Alan Forda, poznatog kragujevačkog punk toy sastava. U međuvremenu se pojavljuje i bootleg izdanje Johanbeen unplugged-a, provizorno nazvan „Not Undrugged„, na kome će se naći, do tada neobjavljene pesme „Waiting for the Phone Call„, “Brushes and Broomsticks“ kao i rana verzija kasnijeg mega – hita “After Creation”.” – pričaju Krcko i Fric o prvim svirkama.
Foto 06: Johanbeen unplugged nastup na albumu “Not Undrugged”.
Saga se nastavlja, teče priča o Johanbeenu:
“Najbrojnija publika, pred kojom će Fric nastupati, ipak neće biti s Johanbeenom. Krajem maja, Dead Joker učestvuje na festivalu pod nazivom “Balkan Horror Opera” u beogradskom Domu omladine, njihov vokal Gogec je u vojsci, pa će pozvati Frica da otpeva taj koncert, koji je svoj death metal vokal vežbao iz hobija. U Srbiji, tada nije bilo bržeg i brutalnijeg benda od Dead Joker, čitavo iskustvo biće genijalno.
Ono sa čime Johanbeen nikada nije imao poteškoća, bilo je pravljenje novih stvari i u leto 1994. bend ima veći deo svog sledećeg albuma. Peti po redu album, nazvan „Noise Improves„, biće snimljen od 13 do 15. septembra 1994. u već pominjanom “Češnjaku”.
Foto 07: Kvalitativni skok – album “Noise Improves”.
Po njima – “Ovoga puta, Vuja će imati malo produkcijsko iznenađenje za bend, u smislu da će ovaj album zvučati čvršće i uverljivije, ali svežije i alternativnije. Moguće je naslutiti da su Stone Temple Pilots, Tribe After Tribe, Clawfinger i Prodigy neki od bendova koji su se slušali dok je razvijan novi zvuk. Svejedno, od autentičnosti se ništa nije izgubilo, štaviše, bend je bio prezadovoljan novim zvukom. Većinu pesama ponovo će napraviti Kita, kao autor Fric će biti zastupljeniji, dok će u pisanju tekstova na engleskom svi učestvovati.
Bend nikad nije bio uvežbaniji i kompaktniji, ali nažalost, Fric je već sutra morao u vojsku. I ovaj snimak dobiće Bane Lokner, da bi on ubrzo predložio bendu da promene izdavača. I doista, Kita će odlučiti ne samo za promenu izdavača, već za kompletnu selidbu u Beograd i od tada će HQ Johanabeena tamo biti. Ako će neko uspeti, biće to neko harizmatičan kao Kita. Sa svoje strane, gosn. Lokner će biti od reči i krajem te godine, album na kaseti izlazi za ITV MM. Od 12 pesama, kao najveći bengeri izdvojiće se “Knock-Kneed”, “Miniatura”, “Glad” i pomenuta “After Creation”. Za “Miniaturu” je urađen i spot, izašle su oprečne recenzije u medijima, što je bila prijatna okolnost.
U to vreme krajem godine, u organizaciji Vlade Paunovića i TV K9 nekoliko kragujevačkih bendova nastupaće u beogradskom klubu “Prostor”. Bez Frica na basu, ali zato sa Nemanjom na gitari, koji se iz vojske upravo vratio, što če biti njegov jedini koncert sa Johanbeenom, već je bio odlučio da ode iz benda, na stejdžu će Krcku i Kiti, podrška biti denser Mirko 093 i kragujevački glumci Ivan Vidosavljević i Dragan Stokić Gaga koji će isfurati neki svoj peformans. Pored Johanbeena nastupali su i Black Pendreck, ČBS (premijerno), Sinovi Albrehta predvođeni Darkom Terorom, Neđom i Jakobom kao i KBO!.
Bilo je to jedno vrhunsko veče, atmosfera je bila paklena, puno Kragujevčana bilo je u publici. Za finale večeri, KBO! je svoj mega hit “Kragujevac” izveo sa ostalim učesnicima svirke…”
(Nastaviće se…).
dr Vladimir Paunović
Tekst je deo projekta podržanog na javnom konkursu za sufinansiranje projekata za ostvarivanje javnog interesa u oblasti javnog informisanja na teritoriji Grada Kragujevca u 2024. godini. “Stavovi izneti u podržanom medijskom projektu nužno ne izražavaju stavove Grada Kragujevca koji je dodelio sredstva”.
Foto: (arhiva Johanbeen: Krcko i Fric/Naslovna: sa leva na desno – Fric, Kita, Krcko).