Hodač među senkama (prvi deo)

O Rejmondu S. Muru, najnepoznatijem slavnom crtaču (svih vremena)

Na samom jugu afričkog kontinenta, u mestu Knisna, nalazi se eko–rezervat „Fantomova šuma“ sa apartmanima i bungalovima, napravljenim tako kao da bi Duh koji hoda sa Dajanom i blizancima baš tu provodio vreme. Ne znamo da li je kompleks nazvan po stripskom junaku.

Ali ako ste bili u naselju Des Peres, u američkoj državi Misuri, znamo da niste propustili priliku da u predgrađu Sent Luisa, tik pored kuća srednje klase, posetite onu drugu, stariju „Fantomovu šumu“.

Šuma ima 53 kvadratna kilometra. I stenu na kojoj je pričvršćena metalna tabla, gde piše: „Odeljenje za zaštitu prirode države Misuri ističe ovaj dar Kler L. Mur od 13 akri prirodne oblasti, oazu namenjenu svima da uživaju. Ovaj zaštićeni prostor nazvan je po stripskom junaku Fantomu, kojem je izvorni crtač bio Rej S. Mur. 1994.“

Foto 1: „Fantomova šuma“, naselje Des Peres u Sent Luisu, Misuri, SAD.

Pokušali ste možda da se setite ijednog podatka o čoveku, verovatno bezuspešno? Rejmond Stivens Mur (1905–1984) je isti onaj za kog je Slobodan Ivkov primetio: „I tri decenije posle smrti, likovni tvorac legendarnog junaka ostao je prilično tajanstvena ličnost, misterioznija i od samog Fantoma, o čijem ‘poreklu’ i ‘okruženju’ su čitaoci skoro sve saznali…“

Foto 2: Rejmond S. Mur (1905-1984), tokom 1930-ih.

Ovo je ironija, težak paradoks, jer je kod znalaca mišljenje o ovom striparu (naizgled naivnog crteža) nepodeljeno, a njegov uticaj — nemerljiv. U možda svom najznačajnijem intervjuu, velikan stripa Denijel „Den“ Beri (1923–1997), autor „Flaša Gordona“, otkrio je mnogo šta, i o sebi i o drugima. Jedna od stvari koja je začudila publiku bio je i insajderski podatak da je „Fantom“ — uvek i svuda — neuporedivo popularniji od „Flaša Gordona“. Beri je tada rekao i da je Rej Mur bio „najbolji umetnik koji je ikada crtao Fantoma“, što je čudno kada se zna da publika i mnogi stručnjaci za najboljeg smatraju Berijevog rođenog brata — „Fantomovog“ najdugovečnijeg crtača Sejmura „Saja“ Berija (r. 1928).

I naš Vasa Pavković, od desetina crtača Fantoma, ističe samo Mura i Saja Berija: „Ono što privlači pažnju jeste ‘mek’ Murov crtež, sa minimumom detalja i dominacijom srednjih i krupnih planova. I malo obaveštenom posmatraču biće jasno da je takav tretman crtanja suštinski uticao na slikarstvo jednog Roja Lihtenštajna i pop art uopšte.“

Ali, kada treba progovoriti koju o autoru serijala koji je „od početka bio među šačicom vrhunskih pustolovnih stripova“, kako reče Moris Horn u Svetskoj enciklopediji stripa, suočavamo se s pouzdanim podacima taman toliko da stanu na jednu stranu.

Rane godine: vuk sa očima poput farova

Ispostavilo se da je vrlo teško naći čak i tačan datum Murovog rođenja. Enciklopedija Mandrak viki je retko mesto koje kaže da je to bio baš 27. februar 1905. godine.

Foto 3: Porodica Mur. Sleva nadesno: Marta Stivens Mur (majka), Rej Stivens Mur, Meri Adelija Mur (starija sestra) i Dejvid Jerli Mur (otac), snimljeno oko 1910.

No, nevolja je i sa navodnim mestom rođenja. Montgomeri Sitiju, gradu sa manje od 3.000 stanovnika u Misuriju, zaista ne bi škodilo da ima još jedno poznato ime, jer se trenutno diči titulom rodnog mesta ekscentričnog i skandaloznog Ajnštajnovog protivnika, astronoma Tomasa Džefersona Džeksona Sija (1866–1962) ili Eli Holtman koja nosi titulu „Miss Missouri USA 2013“. Međutim, Murova supruga Kler je izričita da Mur ne samo da ne pripada tom gradu, već i da je rođen u sasvim drugoj državi — Oregonu.

Foto 4: Meri i Rejmond obučeni za Noć veštica, negde oko 1910. Rej je obučen kao njegov deda po majci, doktor Džordž V. Stivens.

Ipak, znamo da je draguljar–časovničar Dejvid Jerli Mur oženio Martu (Stivens) 1898. godine. Prvo su živeli sa njegovom familijom u Bedfordu, a 1910. preselili su se u Sent Luis. Imali su troje dece: Meri, umetnika Rejmonda–Reja i Dejvida Juniora.

Rej je tako u Misuriju proveo najveći deo života, gde je i umetničke sklonosti pokazao već u petoj godini: „Moje prvo delo je bio jedan vuk, sa očima poput farova.“ (Ceo život je uživao da crta vukove, što se oseća u empatičnom prikazu Fantomovog Đavola.)

Foto 5: Rođaka Fani Sejmur, Rej i Meri Adelija, oko 1912.

Momak je, po želji oca, hteo da bude inženjer, dok nije shvatio da se i crtanje isplati. Zna se da je pohađao čuvenu Srednju školu Soldan koja je u to vreme još bila na glasu kao valjano mesto za obrazovanje dece iz imućnijih jevrejskih porodica, a koja je davala mnoge pripadnike državne i političke elite. (SAD se brzo menjaju — danas tu 80% dece dolazi iz manjinskih grupa, najvećim delom na socijalnoj pomoći.) Strasti su mu tad bile košarka i američki fudbal. Ponegde piše da je završio Likovni fakultet u Sent Luisu, a opet popis iz 1940. zabeležava mu tek jednu godinu koledža.

No, Kler je bila izričita i o Murovom obrazovanju: „Išao je na Vašingtonov univerzitet u Sent Luisu. Mislim da je i Li /Fok/ išao tamo, i tamo su se mogli sresti. Tad nisu imali ništa slično crtanju stripa, samo lepe umetnosti.“

Sindikatska reklama iz 1946. se slaže da je „prošao kroz Univerzitet u Sent Luisu“, ali tvrdi da je prvo bio inženjer, a da se tek onda okrenuo primenjenoj umetnosti i ilustrovanju.

Foto 6: Rej u srednjoj školi u Sent Luisu 1920-ih.

Rejmond je ušao u profesionalni svet stripa prvo kao privremeni tušer na Mandraku, stripu objavljivanom od juna 1934, što ga je po scenarijima Lija Foka (1911–1999) crtao izvanredni Filip „Fil“ Dejvis (1906–1964).

Sam Li Fok, scenarista i povremeni likovni umetnik, nije bio u senci, imajući planetarnu pažnju kakvu su u 20. veku imale najveće glumačke veličine. I da je samo izmislio Mandraka i Fantoma, ova slava bi bila zaslužena, ali pravde radi moramo reći i da je osim stripske scenaristike, ovaj zabavljač i borac protiv tiranije, Jevrejin poreklom, blistao i kao dramski pisac (300 dramskih komada, sam ili u saradnji), pozorišni producent i reditelj, ali i žestoki propagandista protiv Sila osovine….

Interno fokovsko predanje kaže da je Rej Mur preuzeo crtanje „Fantoma“ kada je Fok shvatio da fizički ne može biti istovremeno i pisac i crtač. Dnevna verzija u novinama počela je sa objavljivanjem 17. februara 1936, a kolorna nedeljna 28. maja 1939. — obe postoje do danas.

Foto 7: Crtač na svojim stripskim počecima: Rej Mur sredinom 1930-ih.

Pošto postoje nesuglasice o Murovom debitovanju u stripu, evo šta Fok kao pokretački duh i učesnik događaja kaže o ranim danima dva stripska fenomena:

„Fil je bio jedan od starijih umetnika koje sam znao. Ja sam imao oko 22, a on je bio u ranim tridesetim. Imao je puno uspeha sa ilustracijama u časopisima kao što su Liberti i Kolijer. Bio je veoma dobar, ali se umorio od toga. Jedva je dočekao priliku da izađe iz te pacovske trke crtača–slobodnjaka, gde je morao da podnosi stvari agencijama i da ih dobija nazad na popravke itd. Sa Mandrakom je samo mogao da sedne i crta. Sarađivao je sa mnom vrlo rano na Mandraku, a onda sam mu prepustio celokupno crtanje. Tom prilikom je radio veoma detaljne olovke. A onda smo dobili Reja Mura, još jednog crtača. Svi ti momci su bili stariji od mene: Rej Mur je bio nekako boemski tip umetnika, veoma zanimljiv čovek. On je odrađivao tuširanje na stripu. Ja sam i dalje radio neke od postavki crteža. Ali kada je i Fantom pristigao, ja više nisam imao vremena. Morao sam da skinem Reja Mura sa Mandraka i stavim ga na Fantoma. Dve ili tri godine kasnije, potpuno sam prestao da crtam postavke Fantoma.“

Bili su to vredni mladići koji su se izborili za mesto u lancu ishrane tokom bede izazvane Velikom ekonomskom krizom 1930–ih. Ali je obim posla bio prevelik. Fok takođe veli: „Kada se Fantom otisnuo, znao sam da jedan čovek jednostavno ne može da uradi sav taj posao. To je ilustrovanje. Nije to kao Čik Jang koji je mogao da uradi sve svoje poslove ponedeljkom ujutro, pre nego što otperja na golf, što je bilo baš ono što je radio na Blondi. Možete raditi karikaturu vrlo brzo, ali to nije moguće na avanturističkom stripu; oni su ilustracije i traže vremena.“

U Fokovim rečima (a rekosmo da je i sam bio crtač), osećamo blagi dah zavisti, ako se setimo slika iz onovremenih novina na kojima Čik Jang, u društvu dve manekenke, po plažama vrši, citiramo, „terenska istraživanja“ za Blondi.

Foto 8: Ponekad premnogo crtanja, a premalo sna: Rej Mur krajem 1930-ih.

Povodom Fokovih izjava da je lično crtao Fantoma prve dve nedelje, Kler Mur je taktično izjavila: „Rej i Li su možda radili zajedno, ali je Rej uvek bio taj koji je crtao za objavljivanje.“ Zahvaljujući Kler znamo i za grupu koja je ispočetka pomagala oko Fantomove pojavnosti: „Rej se posebno sastajao sa četiri–pet umetnika iz Sent Luisa par puta nedeljno. Li je tek povremeno dolazio. Raspravljali su o tome i pomogli Liju da to razradi.“

To je period još jedne velike životne promene: Rejmond je svoju damu, Kler Lidiju Melenbrok (r. 1908), napokon i zvanično oženio 30. juna 1939. godine, mesec dana nakon što je Fantom dobio i nedeljnu verziju.

Ako se računaju obe faze, sa ratnom pauzom, Rej Mur je od 1936. do 1946. nacrtao čak 27 dnevnih epizoda Fantoma, od toga dve sa većim učešćem Vilsona Mekoja. Od 1939. do 1949. uradio je i 21 nedeljnu epizodu (pet sa većim učešćem Mekoja).

Ipak, kobnim usudom, nije sav Murov doprinos bio isti, a nije ni imao duže trajanje — čemu ćemo se kasnije vratiti.

(Nastaviće se…)

Zoran Stefanović

Izvorno objavljeno kao: „Duh se vratio iz senke: O Rejmondu S. Muru, najnepoznatijem slavnom crtaču (svih vremena)“, (u) Fok, Li, Rej Mur i Vilson Mekoj. Fantom. Knj. 2, 1942-1945., „Beli put“ i „Makondo“, Beograd, 2015., str. 5-13.

Foto: arhiva Zorana Stefanovića, Naslovna (https://www.mycomicshop.com/search?TID=552311

 

 

 

 

Izbornik